Martha’s marktwaar(de); vastlopen, VERHELDEREN, verder gaan

VeroniqueErvaring, Inspiratie, Solliciteren 1 Comment

In mijn vorige blog van de drieluik “Martha ‘s Marktwaarde: VASTLOPEN, verhelderen, verder gaan”, vertelde ik over het verliezen van mijn baan en hoe ik worstelde met mijn baanzoektocht. Mijn startvraag was het aanscherpen van de randvoorwaarden voor de juiste en meest passende baan. Verhelder Talent hielp mij daarbij!

Meer duidelijkheid scheppen voor mezelf en uiteraard voor de buitenwereld. Gewapend met een strippenkaart, had ik de mogelijkheid om hier enkele sessies aan te wijden. Vastlopen, we hebben het allemaal wel eens. En wat helpt dan? Een frisse kijk op de zaken. Even een stapje terug, een helicopterview erop. Ook al weet je dat het zo werkt, soms ligt het niet binnen je vermogen. Het ontbreken van kennis, het inzicht missen van wat je gaat helpen, of je hebt last van je blinde vlek en bent je daarvan niet bewust.

 

Verhelderen

Dus was het prettig dat ik bij Veronique terecht kon. Sparren en stappen maken. Centrale vraag naast de startvraag bleek, hoe maken we de match? Martha en de juiste baan en werkgever? Geen strategisch niveau, geen senior-functies, geen te grote afstand woon-, werkverkeer. En helemaal niet, dat in combinatie met elkaar. Wanneer ik in gesprek raakte met recruiters over interessante detacheringsklussen, was dat telkens een breekpunt. Teleurstellend. Want het waren telkens mooie opdrachtgevers en werkgevers, ook de inhoud van de werkzaamheden sprak me zeer aan. Met een blik op mijn LinkedIn-profiel bleek dat er veel woorden in zaten, die de recruiters op het verkeerde been zetten. Met hun zoektermen als project management, community management, was het logisch dat mijn profiel ook naar voren kwam. Dankzij de aanscherping van de LinkedIn-onderdelen, mijn kopregel en de tekst in “vacatures/jobs” was dat eenvoudig te verhelpen.

“Met een blik op mijn LinkedIn-profiel bleek dat er veel woorden in zaten, die de recruiters op het verkeerde been zetten”

Puntjes op de ”i” en nuanceren

Ik wil werk, werken. En dat vertaalt zich het liefst naar een baan. Die ondernemende kwaliteiten zijn er wel en die komen telkens boven drijven, maar van creativiteit gaat mijn energie flink stromen. Van de benodigde ondernemersactiviteiten krijg ik stevig energieverlies. En ja, daar heb ik meerdere keren bij stil gestaan en diep over nagedacht. De ondernemende kwaliteit zorgt er wel voor dat ik zelfstandigheid en vrijheid nodig heb. En een zekere mate van afwisseling. “Profileer je nou eens als werkzoekende en niet als ondernemer! Nu lijkt het er te sterk op dat je ZZP’er bent en opdrachten zoekt.” aldus Véronique. Weer een probleem getackeld.

Profileer je nou eens als werkzoekende en niet als ondernemer! Nu lijkt het er te sterk op dat je ZZP’er bent en opdrachten zoekt.”

Targetten

Gaande de gesprekken werd opnieuw duidelijk wat mijn meest sterke voorkeur was. Geen commerciële Marketing en Communicatie. Niet noodzakelijkerwijs de financiële branche of “corporate bedrijven”. Maar maatschappelijke organisaties, een inclusieve samenleving en dan het liefst ook op het gebied van emancipatie. Startups, beginnende organisaties, waar je het voortouw kan nemen, dingen onderzoeken, jezelf en de organisatie samen verder groeien.

Ik stuurde een mailing aan mijn netwerkcontacten over mijn zoektocht, waarbij ik ook keek naar nieuwe, relevante connecties. Deed opnieuw een onderzoek naar organisaties waar ik zou willen werken. Veronique koppelde me aan een LinkedIn-connectie, waarna ik een lokale netwerkbijeenkomst bezocht en nieuwe, regionale contacten opdeed.

 

Tijdens onze strippenkaart-bijeenkomsten heb ik dus een paar stappen gemaakt en zaken verhelderd, die me verder op weg helpen. En daar schrijf ik dan binnenkort mijn derde en laatste blog over. Lees je dan weer mee?

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Comments 1

  1. Pingback: Martha’s marktwaar(de); vastlopen, verhelderen, VERDER GAAN | Verhelder Talent

Wat is jouw ervaring? Laat het ons weten!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.