Hoe mentaal fit ben jij? 5 tips om het te verbeteren!

Winde Carrièreswitch, Inspiratie, Ondernemen, Solliciteren, Werkplezier Leave a Comment

Ben jij ook zo klaar met al die fitgirls op jouw tijdlijn? Misschien vraag je je wel af waar ze de tijd en energie vandaan halen om niet alleen fit te worden , zijn en blijven. Maar om dat ook nog eens op social media te zetten… ? 

Zeker nu aan het begin van het jaar struikel je er over.  Wij gaan het niet hebben over sporten en gezond eten, maar wél over jouw mentale fitheid. Dit is namelijk best een belangrijk punt om over na te denken aangezien het je mindset beïnvloedt, en daarmee ook de manier waarop je in je werk staat. Mensen met een fitte geest zijn vaak creatiever in hun werk waardoor ze meer werkplezier ervaren, betere prestaties leveren en minder ziek zijn. 

Werkgevers van tegenwoordig hechten veel belang aan duurzame inzetbaarheid. Ze willen graag mentaal fitte werknemers die goed om kunnen gaan met stressvolle situaties. En dus niet met het minste beetje werkdruk uitvallen.

Naast het feit dat werkgevers hierin kunnen faciliteren door bijvoorbeeld cursussen aan te bieden hoe je vitaal blijft en omgaat met werkstress, kan jij als werknemer hier ook iets aan doen! Want niemand wil ziek thuis komen te zitten of zich overspannen voelen, toch?

Het goede nieuws is dat het absoluut niet moeilijk hoeft te zijn wanneer je met een aantal zaken rekening houdt in je werk. We geven je 5 simpele tips!

Tip 1: Mentaal fit door gebruik te maken van je kwaliteiten

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. Door goed zicht te hebben op je natuurlijke kwaliteiten en  valkuilen kan je je beter ontwikkelen in je werk waardoor je met meer plezier en passie gaat werken! Wanneer je twijfelt of je hier voldoende zicht op hebt, ga dan in gesprek met collega’s, vrienden over wat zij vinden waar je goed in bent. Je kan ook een talententest doen uiteraard! 

Tip 2: Blijf jezelf ontwikkelen en blijf mentaal fit

Iedereen beschikt naast kwaliteiten ook over drijfveren. De reden waarom je ’s ochtends je bed uitkomt. Of de reden dat je elke dag vol goede zin naar je werk gaat. Vraag jezelf af wat jouw drijfveren zijn. Komen ze inderdaad overeen met het werk wat je doet? Hoe bewust ben je je eigenlijk van je drijfveren? 

Door hier goed onderzoek naar te doen word je je bewust van wat jou werkelijk drijft en stelt het je in staat om je werk hierop bij te stellen of om zelfs te kiezen voor totaal wat anders! Je kunt bijvoorbeeld andere projecten oppakken, een opleiding starten of aan de slag gaan met jobcrafting.

Resultaat: meer energie en meer werkplezier. 

Tip 3: Mentaal fit blijven = opladen. Neem op tijd pauze!

Hoe vaak gebeurt het niet dat je denkt dat je geen tijd hebt om te lunchen en ga je, snel een boterham naar binnen werkend, door met je taken die niet kunnen wachten? Heb je enig idee wat het je aan productiviteit kost om niet ‘gewoon’ te lunchen?

Een moment om op te laden en even ruimte te maken in je hoofd is zo belangrijk om mentaal fit te blijven! Het zorgt ervoor dat je even afstand van je werk neemt (lees: meer nieuwe inzichten krijgt) en je weer kan opladen voor de volgende ronde.

Ga dus wél even lunchen in de kantine, of een wandeling maken met een aantal collega’s. Zelfs buiten je pauze om is het belangrijk een aantal oplaadmomentjes te hebben. Al is het een kopje thee halen en je werkzaamheden dus even bewust onderbreken. 

Zorg ook voor een goede nachtrust, dat heb je nodig om zowel fysiek als mentaal te herstellen van je dag.

Tip 4: Wees positief en blijf mentaal fit. Denk in oplossingen!

Ga op je werk eens na  welke mindset er in het algemeen bij jezelf en/of je collega’s heerst. Zo kan het zijn dat je onbewust in een klaagcultuur blijft hangen en vooral de aandacht blijft richten op de problemen die er zijn. Of op wat je denkt niet te kunnen omwille van bepaalde omstandigheden die niet meteen door je werkgever verholpen kunnen worden. Allemaal ingrediënten die je mentale fitheid op een zeer negatieve manier kunnen beïnvloeden. Het kost je namelijk (te) veel energie.

Zelf kan je daar wat aan doen door niet in problemen maar in oplossingen te denken. Je neemt hierbij meer de regie in eigen handen in plaats van dat het je overkomt. Dat heeft een positieve invloed op je energie, je stemming en zelfvertrouwen en dus ook je mentale gesteldheid! Ga dus eens na wat jij zelf of samen met je collega’s kan doen om hiervoor te zorgen. Extra tip: kijk bijvoorbeeld eens op de website van Omdenken!

Tip 5: Je tijd verdoen is killing voor jouw mentale fitheid. Manage je tijd!

Door je tijd verstandig te verdelen en een goed onderscheid te maken tussen zaken die prioriteit hebben en zaken die minder urgent zijn, zorg je ervoor dat je je werk zorgvuldiger en efficiënter kan doen.

Het levert op deze manier ook vanzelf minder stress op en meer ruimte in je hoofd omdat je alle zaken op een rijtje hebt. Waardoor je wellicht ook toekomt aan je welverdiende pauzes 😉.

Welk van bovenstaande tips pas jij al toe en waar kan je eventueel nog wat hulp bij gebruiken? We horen het graag en helpen je, indien nodig, ook graag verder! 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.