steve jobs verhelder talent

Goede verhalen raken ons

Veronique Inspiratie, Ondernemen, Solliciteren, Tips, Werkplezier Leave a Comment

Momenteel zijn wij met een ondernemerstraject bezig waar we ondernemers helpen hun verhaal vorm te geven vanuit hun talenten. Maar zij zijn niet de enige waarbij we de kunst van het “verhalen vertellen” inzetten. Dit doen we ook bij werkzoekenden en binnen organisaties in teams. Want een goed verhaal blijft plakken.  
Hersenonderzoek toont aan dat we informatie veel beter onthouden als die ingebed is in een context die onze gevoelens aanspreekt. Als we hoofdzakelijk op feiten gebaseerde informatie ontvangen, geeft ons brein het al snel op. Als de informatie in de vorm van een verhaal aangeboden wordt, worden we gestimuleerd om
de boodschap gemakkelijker te onthouden. Zo werkt althans succesvolle reclame. Denk aan de advertenties die je leuk vindt en waarover je graag praat. Wellicht zit er een goed verhaal achter bijvoorbeeld Coca Cola’s webvideo “Happiness machine”, die viraal ging, of achter de series van Nespresso’s “Feel like a star” waarin George Clooney een hoofdrol speelt.

 Goede verhalen raken ons

Krachtige verhalen spreken zowel het hoofd als het hart van de luisteraars aan. Scheherazade, de vertelster van Duizend-en-één-nacht, overleefde alleen omdat ze de sultan een spannend verhaal begon te vertellen. Die wilde zo graag het vervolg horen. Elke avond slaagde ze erin hem te inspireren en zo werd haar lot keer op keer uitgesteld. Nadat ze duizend en één verhalen had verteld, zei Scheherazade uiteindelijk aan de sultan dat ze geen verhalen meer had. De sultan spaarde haar leven en trouwde met haar. Want door haar verhalen was hij wijzer en zachtaardiger geworden.

 

Een goed verhaal is de beste marketing die je kan hebben voor je bedrijf. Belangrijk in een verhaal is dat het authentiek is en dat het vertelt wordt op een manier die passend is. Verhalen kunnen op verschillende manier ingezet worden, bijvoorbeeld om anderen te motiveren. Een goed voorbeeld daarvan is de speech van Steve Jobs op Stanford in 2005.

Een ander voorbeeld is de marketing rondom Charity : Water . De marketing voor dit goede doel is volledig opgehangen aan één bijzonder verhaal:

 

8 tips voor een goed verhaal

1. Houd het kort en eenvoudig, zodat het verhaal gemakkelijk begrepen, onthouden en doorverteld kan worden.
2. Zoek een creatieve, originele invalshoek. Je hoeft de dingen niet chronologisch te vertellen. Je kunt bijvoorbeeld flashbacks gebruiken of het verhaal in de toekomst beginnen.
3. Verbind het verhaal met de huidige gebeurtenissen of met iets waarover heel wat mensen op dat moment aan het nadenken zijn.
4. Beslis welk idee/waarde je wilt benadrukken.
5. Begin met een emotioneel vertrekpunt dat onmiddellijk naar het probleem voert.
6. Stel het voornaamste personage voor, dat de belangrijkste figuur voor identificatie is.
7. Duidelijke boodschap: niet alleen het centrale thema moet helder zijn, maar de voornaamste boodschap moet ook helder zijn.
8. Beleef je verhaal. Dit is voor jou, als brenger van de boodschap, essentieel!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.