Betrokken medewerkers en het effect daarvan op de organisatie.

Werkgever: Buiten winnen, begint van binnen!

VeroniqueBedrijven, Inspiratie, Tips Leave a Comment

Voor een bedrijf is het belangrijk dat er groei zit in de organisatie, dat de omzet op pijl is of beter en dat je klanten tevreden zijn. Customer Experience  is voor de meeste bedrijven geen nieuws meer. Maar hoe zit dat met Employee Experience? Verhelder Talent is er van overtuigd dat bevlogen medewerkers zorgen voor betere resultaten en meer tevreden klanten. Kortom: Aan de slag met je mensen. Winnen begint van binnen! 

 

Wij helpen organisaties bij de werving, selectie, coaching en ontwikkeling van mensen. Hoewel je als werkgever misschien anders zou willen, blijven werknemers steeds korter bij dezelfde werkgever werken. Dit is sterk afhankelijk van de branche en de organisatie, maar gemiddeld gezien is dit een ontwikkeling binnen iedere branche en bij ieder bedrijf. De tijd dat mensen 25 jaar bij het bedrijf blijven of langer, is écht geweest. Dit betekent dat de ‘doorlooptijd’ flink korter is en dat loyaliteit en bevlogenheid voor de organisatie niet meer iets is dat over tijd kan groeien.

Een ontwikkeling die daarmee hand in hand gaat is dat jongere generaties op zoek zijn naar werk waarvoor ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Het werk moet ‘leuk’ zijn, of ze moeten achter het product of achter de dienst staan. Deze wetenschap biedt kansen! Het betekent namelijk dat je bij het aannemen van je personeel al kan werken aan loyaliteit en bevlogenheid. Puur door meer te selecteren op intrinsieke motivatie in plaats van op enkel en alleen harde criteria. Maar met een andere aannamebeleid alleen kom je er niet.

De reis van je collega

Net als je klant maakt ook je personeel een reis door je bedrijf. Van het moment dat ze de vacature zien tot het afscheidsdinertje bij vertrek. Het is interessant om in kaart te brengen wat je personeel allemaal beleeft binnen je organisatie. Wat zijn de momenten dat je met elkaar in contact bent, en wat is het effect van die moment op de persoon? Hoe hebben collega’s de periode van aannemen ervaren? Wat voelden ze toen ze binnen kwamen?Wisten ze bijvoorbeeld al dat ze intrinsiek gemotiveerd waren bij het zien van de website of kwam dat pas later?

Ook interessant is het om eens te bekijken hoe betrokken mensen bij je organisatie blijven nadat ze de organisatie hebben verlaten. Delen of liken ze nog steeds berichten op sociale media of dragen ze nog klanten of potentiële medewerkers aan?

In het licht van alles

Het inzichtelijk maken van de Employee Journey is een mooie methode om te werken aan meer belogen medewerkers en dus meer tevreden klanten. Wat ons betreft moet dit alles wel in relatie tot bijvoorbeeld organisatiedoelen, ontwikkelingen op de markt en behoeften van klanten gezien worden. Het is dan ook verstandig om al die aspecten mee te nemen in het inzichtelijk maken van de Employee Experience. Wanneer je dat inzicht hebt, heb je als organisatie ook uitzicht op betere resultaten. Knelpunten en ambities komen aan het licht en vormen een duidelijke agenda voor de korte- en lange termijn.

 

Aan de slag? 

Wij drinken er graag een kop koffie over. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak of vraag gratis ons magazine aan!

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Wat is jouw ervaring? Laat het ons weten!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.