Blogserie: Van ZZP naar loondienst. Deel 2: Jezelf presenteren als ondernemer in loondienst: Personal branding en vooroordelen

VeroniqueInspiratie Leave a Comment

De overstap van ondernemerschap naar loondienst vraagt niet alleen om praktische aanpassingen, maar ook om het herzien van je professionele identiteit. Tegen welke vooroordelen kun je aanlopen tijdens het solliciteren en hoe pas je jouw branding (cv, LinkedIn en brief) aan?

Tegen welke vooroordelen kun je aanlopen?

Wanneer je van ondernemerschap naar loondienst wil ga je er niet aan ontkomen; solliciteren. Ondernemers die je zijn voorgegaan kunnen je er waarschijnlijk alles over vertellen: vooroordelen. Want er gaan nogal wat ideeën rond over ondernemers die in loondienst gaan. Bijvoorbeeld:

  1. Twijfel aan loyaliteit en motivatie: Werkgevers kunnen zich afvragen of je niet weer snel voor jezelf gaat beginnen. Is het misschien alleen maar een tijdelijke oplossing? Wat nou als je weer een opdracht als zzp-er toegespeeld krijgt, ben je dan weg? Ben je wel echt gemotiveerd voor deze functie? Zorg dat je duidelijk maakt waarom je kiest voor loondienst en hoe dit past bij je lange-termijndoelen.
  2. Beeld van eigenwijsheid / moeilijk aan te sturen: Er kan een aanname zijn dat je gewend bent alles zelf te beslissen en moeite hebt met hiërarchie. Benadruk in sollicitatiegesprekken dat je gewend bent samen te werken met verschillende partijen en flexibel kunt omgaan met veranderingen.
  3. Te breed profiel / over gekwalificeerd: Omdat je als ondernemer vaak meerdere rollen vervult, kan je profiel overweldigend overkomen. Het is belangrijk om je vaardigheden te richten op de specifieke functie waarvoor je solliciteert.

Hoe pas je jouw professional branding aan? Goede tips daarvoor

  1. Herformuleer je cv:
    • Gebruik functiegerichte kopjes en beschrijf je werkzaamheden als ondernemer alsof het een functie was binnen een organisatie.

      Voorbeeld: In jouw cv staat dat je “Eigenaar” van Joop ICT bent. Jouw dagelijkse werkzaamheden zijn het implementeren van WMS systemen bij grote logistieke spelers. Kies er voor om jouw functietitel dan aan te passen in “WMS Consultant” of “Implementatiespecialist”. Omschrijf vervolgens jouw werkervaring vanuit jouw vakmanschap ipv jouw ondernemerschap.


    • Focus op concrete resultaten en vaardigheden uit je ondernemersperiode, zoals klantgerichtheid, projectmanagement of leidinggeven. Cijfers doen het altijd goed!
  2. Pas je LinkedIn-profiel aan:

    • Geef een duidelijke samenvatting van je ervaring en benadruk hoe deze relevant is voor de functie die je zoekt. Focus op de inhoud van het werk!
    • Heb het niet over het ondernemerschap, maar over jouw vakmanschap, pas ook hier de functietitels en werkomschrijving aan zoals je in het cv hebt gedaan.
    • Voorkom het benadrukken van ondernemerschap met termen als “eigenaar” of “oprichter”.
    • Gebruik zoekwoorden die aansluiten bij je nieuwe werkveld.
    • Voeg een professionele profielfoto toe die past bij de bedrijfscultuur waarin je wilt werken, haal eventuele banner/foto’s die te maken hebben met je bedrijf weg en vervang ze door iets relevants.
  3. Personal branding in gesprekken:

    • Focus op hoe jij met jouw kennis en ervaring een oplossing bent voor hun probleem. Een grote valkuil is dat je ze mee gaat nemen in jouw probleem en gaat benadrukken hoe zij de oplossing daar voor zijn (Ik ben op zoek naar meer stabiliteit, ik kan geen werk meer vinden als zzp-er door de wet DBA). Welk probleem heeft de werkgever? Laat zien dat jij (deel van) de oplossing bent!
    • Laat zien hoe jouw ondernemerservaring een meerwaarde is, bijvoorbeeld door je oplossingsgerichtheid of je vermogen om kansen te zien en benutten.
  4. Netwerk strategisch:

    • Maak gebruik van je bestaande netwerk om kansen te ontdekken. Informeer je zakelijke relaties over je nieuwe loopbaankoers, dit kan zomaar snel kansen bieden!
    • Zoek verbinding met professionals uit je nieuwe vakgebied, zowel online als offline. Gebruik LinkedIn waar het voor bedoeld is!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het omzetten van jouw professional branding van ondernemerschap naar loondienst? We helpen je graag! Zo kunnen we een sollicitatieboot doen waarin je in 1 dagdeel helemaal klaar bent met jouw cv, LinkedIn en motivatiebrief. Ook kunnen we je helpen om vacatures te vinden, of je netwerk in een goede richting te krijgen. Meer weten? Plan een gratis kennismaking of neem contact met ons op.

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Wat is jouw ervaring? Laat het ons weten!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.