Verhelder Talent

De impact van Corona op de werkvloer; deel 2.

Voor alle leidinggevenden, projectleiders en coördinatoren in ons netwerk!

Dat we allemaal te maken hebben met de coronamaatregelen, welke nu de juiste zijn en in welke volgorde we mogen versoepelen, daar gaan we het natuurlijk niet over hebben. Dat is niet ons talent 😉

Wij hebben gekeken naar hoe het nu en straks op de werkvloer verder moet! We behandelen de komende week meerdere onderwerpen in verschillende blogs. Vorige week hebben we geschreven over het verbinding houden tijdens het thuiswerken. Deze week bespreken we de impact van de maatregelen rondom corona op de individu, het team en de organisatie.

Wat is de impact op de individu, team en de organisatie?

Op een goed moment worden de thuiswerk- en ploegendienst-maatregelen afgebouwd en zitten de medewerkers weer op kantoor. Dat lijkt heel erg mooi! De organisatie kan weer aan de slag gaan met de processen en capaciteit, maar…

Corona, de daar bijbehorende maatregelen en de impact daarvan verschilt van persoon tot persoon. Maar wij zien dat het echt veel impact kan hebben en dat je dat kan vergelijken met een ingrijpend incident, dat potentieel traumatiserend kan zijn voor mensen. Er zijn alleen een aantal lastige variabelen in onze huidige situatie:

Een mooi persoonlijk voorbeeld daarvan was afgelopen koningsdag. Door de aankondiging van de voorzichtige start van de basisscholen op 11 Mei zien we weer meer kindjes buitenspelen. Dat is heerlijk, want ik ben ervan overtuigd dat het voor kinderen echt heel erg belangrijk is om contact te hebben met leeftijdsgenootjes. Maar toch bekroop me een ongemakkelijk gevoel toen er in de straat ineens 18 buurkindjes tegelijk buiten speelden. Ze hadden lol, zonnetje scheen! Maar wat als er toch één iets onder de leden heeft. Kortom, het niet ‘over’ is als we straks weer meer mogen.

Hoe ziet dat er dan op de ‘nieuwe-normaal’-werkvloer uit?

Voor bijna iedereen ziet het werken er nu anders uit dan voorheen. Hoe anders is sterk afhankelijk van je functie en de organisatie waarvoor je werkt.

Sommige organisaties hebben ervoor gekozen om de afgelopen weken alleen de ‘vitale’ functies binnen de organisaties aan het werk te houden en de andere functies binnen de organisatie te stoppen of thuis te laten werken als dat kan. Logisch vanuit de bedrijfsmatige kant. Wel moeten we de komende weken goed in gedachten houden wat deze tweedeling doet met het team en of de organisatie. De verbondenheid van de mensen die doorgewerkt hebben is sterker geworden, naar elkaar toe en wellicht ook naar de organisatie toe. En ten opzichte van de thuis of niet-werkers verandert. Zonder dat hier schuld voor te geven is. Maar dit kan leiden tot een splitsing in de organisatie die in meer of mindere mate door kan spelen in de organisatie. Naast de splitsing in het team kan het ook zo zijn dat door het oppakken van de niet-vitale functies de andere medewerkers de ‘bemoeienissen’ niet meer klakkeloos accepteren.

De verminderde vergaderdruk, vitale functies of niet en ruimte om je werk waar en wanneer jij wil te doen. Een snelle optelsom vertelt ons dat sommige medewerkers misschien wel gemerkt hebben dat de organisatie ook wel doordraait zonder formele sturing. En dat hebben de managers zelf ook wel gemerkt! Daar ligt dus een vraag voor alle managers, pak je het op zoals je het deed en jouw team ook, of is dit het moment om te kijken naar jouw rol en te zoeken naar een nuttige en waardevolle invulling van de functie? Dit vraagt van alle medewerkers, maar ook van de organisatie aandacht in de opstartfase!

De impact van corona is op iedereen anders en iedereen zal daardoor ook op een andere manier op de werkvloer verschijnen. Voor de één is het een periode van eenzaamheid geweest, of juist van verdriet en angst door ziekte of zelfs verlies, de ander heeft het vooral heel druk gehad door de combinatie werk en gezin en weer een ander heeft ruimte gehad om lekker door te werken.

Kortom, er is tijd nodig om dit te bespreken met elkaar om zo ook weer de verbinding te vinden. Doorrennen brengt de duurzame inzetbaarheid in gevaar. 

Bij sommige medewerkers is er wellicht een loopbaanvraag ontstaan doordat er ruimte was voor reflectie of door een verandering in de persoonlijke situatie. Maar er zijn wellicht ook loopbaanvragen on-hold gezet doordat zekerheid en stabiliteit een grotere rol is gaan spelen. Wellicht wel door ontslag of dreigend ontslag van degene zelf of een partner door bezuinigingen als gevolg van de corona-crisis. Deze angst zal voelbaar zijn op de werkvloer en zich ook uiten in gedrag van mensen. Denk aan gekonkel, geroddel of juist teruggetrokken of behoudend gedrag. Over deze onderwerpen gaat ons volgende blog in de loop van de week.

Verhelder Talent

We hopen dat deze reeks van blogs je helpt om te kijken naar wat er nodig is op de werkvloer, voor elke individu, om zo de duurzame inzetbaarheid voor de organisatie zo optimaal mogelijk te krijgen. Volgende blogs gaan over:

Wil je de artikelen graag toegestuurd krijgen in de vorm van een whitepaper, dat kan hier!

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Mobiele versie afsluiten