Vanaf 1 januari 2025 wordt er strenger gecontroleerd op de Wet DBA. Dit leidt ertoe dat werkgevers minder vaak zzp’ers inzetten, waardoor veel zzp’ers ervoor kiezen om in loondienst te gaan of een baan te zoeken. Maar hoe maak je die overstap van zzp naar loondienst? Waar moet je op letten?
Wat houdt de Wet DBA in?
De Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) heeft als doel ervoor te zorgen dat mensen die als zelfstandige werken, ook daadwerkelijk zelfstandig zijn. Schijnzelfstandigheid ontstaat wanneer iemand werkt als zzp’er, maar eigenlijk in loondienst zou moeten zijn. Dit kan het geval zijn als je als zzp’er weinig zeggenschap hebt over hoe en wanneer het werk wordt uitgevoerd. In zo’n situatie lijkt het op een verborgen dienstverband. De opdrachtgever fungeert dan feitelijk als werkgever, maar draagt niet de bijbehorende lasten en verantwoordelijkheden.
Volgens de Wet DBA zijn zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers verantwoordelijk voor het voorkomen van schijnzelfstandigheid.
Voor zzp’ers met meerdere opdrachtgevers of een specifieke expertise is het vaak duidelijk dat ze zelfstandig zijn. Echter, in sectoren zoals onderwijs, zorg en bouw kan het lastiger zijn om dit aan te tonen, waardoor werkgevers steeds vaker voor loondienstmedewerkers kiezen.
Waar moet je op letten bij de overstap van ondernemerschap naar loondienst?
Allereerst is het goed om aan te geven dat er twee opties zijn, namelijk: je gaat helemaal over op loondienst of je gaat parttime over op loondienst. Die laatste hybride vorm zie je steeds vaker om zo best of both worlds te krijgen. De tips die nu volgen gaan er in principe vanuit dat je volledig over gaat om loondienst. Wanneer je die stap zet komt er het een en ander op je af, zowel administratief als cultureel.
- Werkcultuur en structuur: In loondienst ben je onderdeel van een organisatie. Dit betekent vaak werken binnen vaste roosters, rapporteren aan een leidinggevende en samenwerken in teamverband. Voor zzp’ers, vooral in de zorg, kan dit een grote verandering zijn. Waar je als zelfstandige je eigen diensten kon kiezen, is dit in loondienst vaak niet mogelijk.
- Stabiliteit versus autonomie: Loondienst biedt doorgaans meer zekerheid, zoals een vast salaris, pensioenopbouw en secundaire arbeidsvoorwaarden. Tegelijkertijd lever je een deel van je autonomie in. Denk goed na over hoe je met deze verandering wilt omgaan.
- Competenties en mindset: Als ondernemer heb je waarschijnlijk brede vaardigheden ontwikkeld, zoals probleemoplossend vermogen, netwerken en strategisch denken. In loondienst zijn deze vaardigheden waardevol, maar het kan nodig zijn ze te vertalen naar termen die passen bij de functie die je wilt. Lees in het 2e deel van dit blog hoe je jouw cv en LinkedIn aanpast!
- Administratieve veranderingen:
- Sluit je onderneming correct af bij de Kamer van Koophandel als je volledig overstapt naar loondienst. Houd rekening met verwerkingstijd.
- Zorg voor een nette afsluiting van je boekhouding en informeer je over de financiële en fiscale gevolgen. Denk hierbij aan een eventuele belastingafrekening.
- Meld de Belastingdienst dat je stopt met je werkzaamheden als zelfstandige.
- Controleer hoe je verzekeringen, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering of zakelijke aansprakelijkheidsverzekering, veranderen. Let op: het opnieuw afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan op latere leeftijd moeilijker zijn. Overweeg daarom om deze verzekering voorlopig aan te houden, mocht loondienst toch niet bevallen.
- Salaris en sociale verzekeringen: In loondienst ontvang je een vast salaris, waarbij belastingen en sociale premies automatisch worden afgedragen. Dit kan wennen zijn als je gewend bent aan wisselende inkomsten. Informeer je goed over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioenregelingen en vakantiedagen. Maak een berekening van je gewenste salaris en laat je adviseren over de fiscale verschillen. !
Tip: Lees meer over de zakelijke kant van de overstap in dit blog van Indeed.
Tot slot
Welke praktische zaken je moet regelen, hangt af van jouw specifieke situatie. Laat je daarom adviseren door een financieel adviseur, accountant of fiscaal specialist. We kunnen ene eventueel in contact brengen met adviseurs uit ons netwerk. Naast de administratieve en praktische kant moet je ook rekening houden met sollicitatievoorbereiding en vooroordelen. Hoe je daarmee omgaat, lees je in het tweede deel van deze blog.
Op de hoogte blijven?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!