Goede verhalen raken ons
Goede verhalen raken ons
Krachtige verhalen spreken zowel het hoofd als het hart van de luisteraars aan. Scheherazade, de vertelster van Duizend-en-één-nacht, overleefde alleen omdat ze de sultan een spannend verhaal begon te vertellen. Die wilde zo graag het vervolg horen. Elke avond slaagde ze erin hem te inspireren en zo werd haar lot keer op keer uitgesteld. Nadat ze duizend en één verhalen had verteld, zei Scheherazade uiteindelijk aan de sultan dat ze geen verhalen meer had. De sultan spaarde haar leven en trouwde met haar. Want door haar verhalen was hij wijzer en zachtaardiger geworden.
Een goed verhaal is de beste marketing die je kan hebben voor je bedrijf. Belangrijk in een verhaal is dat het authentiek is en dat het vertelt wordt op een manier die passend is. Verhalen kunnen op verschillende manier ingezet worden, bijvoorbeeld om anderen te motiveren. Een goed voorbeeld daarvan is de speech van Steve Jobs op Stanford in 2005.
Een ander voorbeeld is de marketing rondom Charity : Water . De marketing voor dit goede doel is volledig opgehangen aan één bijzonder verhaal:
8 tips voor een goed verhaal
2. Zoek een creatieve, originele invalshoek. Je hoeft de dingen niet chronologisch te vertellen. Je kunt bijvoorbeeld flashbacks gebruiken of het verhaal in de toekomst beginnen.
3. Verbind het verhaal met de huidige gebeurtenissen of met iets waarover heel wat mensen op dat moment aan het nadenken zijn.
4. Beslis welk idee/waarde je wilt benadrukken.
5. Begin met een emotioneel vertrekpunt dat onmiddellijk naar het probleem voert.
6. Stel het voornaamste personage voor, dat de belangrijkste figuur voor identificatie is.
7. Duidelijke boodschap: niet alleen het centrale thema moet helder zijn, maar de voornaamste boodschap moet ook helder zijn.
8. Beleef je verhaal. Dit is voor jou, als brenger van de boodschap, essentieel!
Op de hoogte blijven?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!